George Kabel: beelden in steen
Hieronder vindt U een overzicht van mijn beelden in steen. De portretten staan onderaan deze pagina.
Van enkele beelden bestaat ook een stalen versie. Die vindt u op de pagina Staal / Hout
Vrij als een vogel, Leendert
Materiaal |
Euville kalksteen, cement, Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
33 x 50 x 35 cm |
Jaar |
2023 |
Resonantie
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
75 x 20 x 12 cm |
Jaar |
2023 |
Slang
Materiaal |
hardsteen, drie delen |
Afmetingen | |
210 x 12 x 12 cm |
| voet | 6 x 50 x 50 cm |
Jaar |
2022 |
Kubes bhw
Materiaal |
Cement en kalksteen |
Afmetingen |
55 x 40 x 40 cm |
Jaar |
2022 |
Discus
Beschrijving |
Een staande, licht bolvormige cirkel met daarbinnen een excentrisch gelegen holle cirkelvormige kom met daarbinnen een gat die centrische ligt ten opzichte van de buitencirkel. Aan de ene kant is het bolle vlak ruw gehakt en het holle binnenvlak glad. Aan de andere kant is het bolle vlak glad en het holle vlak ruw. Het staat met een stalen pen op een smalle hoge zuil van hardsteen en 130 cm hoogte. |
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
buiten doorsnede 32 cm; de dikte is 12 cm |
Jaar |
2019 |
Triangel
Beschrijving |
Het beeld is driehoekig van vorm. Van een kant bezien, is het van onderen breed en boven smal. Van de zijkanten bezien, is de onderkant smal en de bovenkant breed. Binnen deze langgerekte, staande driehoeksvlakken zijn kleinere driehoeken uitgehouwen. |
Materiaal |
Franse kalksteen |
Afmetingen |
70 x 20 x 20 cm |
Jaar |
2018 |
Triangel II
Materiaal |
hardsteen |
Afmetingen | triangel |
25 x 25 x 25 cm |
| voet | 4 x 30 x 30 cm |
Jaar |
2022 |
Golf
Beschrijving |
Een gestileerde golf met gladde en ruwe vlakken. |
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
20 x 15 x 40 cm |
Jaar |
2017 |
XYZ
Van deze vorm bestaat ook een stalen versie, zie aldaar.
Beschrijving |
XYZ bestaat uit drie balken die haaks op elkaar staan. Het verwijst naar de drie dimensies x, y en z. Blinde mensen kunnen geen afbeeldingen op het platte vlak waarnemen. Een ruimtelijk object is voor hen prima via de tast waar te nemen. |
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
30 x 30 x 30 cm |
Jaar |
2017 |
Lares, Spageos en Vartya
Lares, Spageos en Vartya zijn hoge en smalle beelden. Zij zien er statisch uit. Het zijn wachters, beschermers of bewaarders en hebben namen gekregen van wachters uit de mythologie. Wachten lijkt soms zinloos.
Geduldig wachten is een deugd. Het kan leiden tot contemplatie en bezinning en kan de opmaat zijn voor nieuwe, creatieve ontwikkelingen.
Lares
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
L x b x h: 10 x 10 x 190 cm |
Voet |
Belgisch hardsteen, 40 x 40 x 4 cm |
Jaar |
2015 |
Spageos
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
L x b x h: 10 x 10 x 190 cm |
Voet |
Belgisch hardsteen, 40 x 40 x 4 cm |
Jaar |
2017 |
Vartya
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
L x b x h: 10 x 10 x 190 cm |
Voet |
Belgisch hardsteen, 40 x 40 x 4 cm |
Jaar |
2017 |
Wachter, klein
Beschrijving |
Paal met in het midden een knik. |
Materiaal |
paal | Belgisch hardsteen |
| voet | hardsteen |
Afmetingen | paal | 10 x 10 x 130 cm |
| voet | 36 x 36 x 4 cm |
Jaar |
2022 |
Freya
Beschrijving |
Freya is een smal, hoog beeld. Het is een gestileerde figuur waarin een vrouwelijk gestalte met vleugels is te herkennen. Freya is een godin uit de mythologie die soms ook als vogel wordt afgebeeld. |
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
L x b x h: 10 x 10 x 190 cm |
Jaar |
2015 |
Ixtab
Beschrijving |
Het is een smal, hoog beeld met een ranke vleugel opwaarts geheven op een zuilvormige voet.
In de Maya cultuur is Ixtab de godin van de zelfdoding. De zielenrust van de overledenen is aan haar toevertrouwd.
Dit beeld is opgedragen aan twee beeldhouwcollega’s. |
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
L x b x h: 10 x 10 x 190 cm |
Jaar |
2017 |
Poort
Beschrijving |
Smalle, hoge en enigszins 'scheve' rechthoek met driehoekig gat in het midden. De balken staan schuin ten opzichte van elkaar. Kleur grijs. |
Materiaal |
Marmer |
Afmetingen |
15 x 15 x 55 cm |
Voet |
Belgisch hardsteen, 20 x 20 x 8 cm |
Jaar |
2007 |
Rock and Roll
Beschrijving |
Gebogen en getordeerde ruw gehakte figuur met geïntegreerde voet |
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
20 x 20 x 75 cm |
Voet | geïntegreerd |
Jaar |
2009 |
Vissen
Materiaal |
Euville kalksteen |
Afmetingen |
75 x 10 x 18 cm |
Voet |
Belgisch hardsteen, 80 x 15 x 75 cm |
Witte Wieven 1, 2 en 3
Het betreft een serie van drie beelden van albast. Elk beeld bestaat uit 2 vage (vrouwen)figuren die om elkaar heen draaien. Het eerste beeld vormt liggende figuren, het tweede staande figuren en het derde zittende. Albast is een witte doorschijnende steen. Witte wieven zijn nevelflarden die lijken op vrouwen gestalten. Met de doorzichtige albast is de associatie met nevel te leggen. Achterliggende gedachte: Als je slechtziend wordt, ga je schimmen zien. De verbeelding kan op hol slaan. Soms zie je ook dingen die er helemaal niet zijn. Als slechtziende of blinde probeer je grip te krijgen op anderen en dingen, maar het lukt net niet. Ze ontglippen je, net als de witte wieven. Ze lokken je, verleiden je, maar je komt nooit in de buurt van ze. Ze spelen een spel met je. Je verbeelding gaat op de loop. De slechtziendheid kan het spel van de verbeelding ook in positieve zin bevorderen. Je ziet weliswaar dingen die er niet zijn, maar je krijgt er wel de fantasie voor terug. Zoals Einstein al zei: de logica brengt je van A naar B, maar de verbeelding brengt je overal.
Witte Wieven 1
Beschrijving |
Twee liggende figuren die om elkaar heen draaien op een voet met kolom waardoor het beeld als het ware gaat zweven. |
Materiaal |
Albast |
Afmetingen |
70 x 30 x 30 cm |
Voet |
Belgisch hardsteen, 40 x 20 x 15 cm |
Jaar |
2012 |
Witte Wieven 2
Beschrijving |
twee staande en om elkaar heen draaiende figuren op een licht ruw gehakte voet met schuine wanden |
Materiaal |
Albast |
Afmetingen |
30 x 30 x 65 cm |
Voet |
Belgisch hardsteen, 30 x 30 x 10 cm |
Jaar |
2014 |
Witte Wieven 3
Beschrijving |
Twee zittende figuren |
Materiaal |
Albast |
Afmetingen |
35 x 20 x 60 cm |
Voet |
Belgisch hardsteen, 30 x 30 x 10 cm |
Jaar |
2014 |
Zonder titel 1
Beschrijving |
Bol met drie gebogen staanders waar bovenin ook een (iets kleinere) bol hangt; het geheel op een trapvormige voet. |
Materiaal |
Albast |
Afmetingen |
30 x 35 x 60 cm |
Voet |
Belgisch hardsteen, 30 x 30 x 15 cm |
Jaar |
2006 |
Levensnevel 1, 2, 3 en Euville
Het woord ‘levensnevel’ is een palindroom: je kunt het ook achterstevoren lezen. Het leven is cyclisch en lijkt geen begin of einde te kennen. De zin van het leven is een mysterie en blijft in nevelen gehuld. In sommige culturen verwijst een ronde steen naar leven of adem. De rand van het beeld is een oneindige beweging, van bol naar hol, in- en uitademing. Het gat in het beeld is de mond waar de adem door stroomt.
Levensnevel Euville
Beschrijving |
Ronde schijf met gat op paal met voet. |
Materiaal |
Schijf | Euville kalksteen |
| Paal | hardsteen |
| Voet | hardsteen |
Afmetingen |
Schijf | 8 x 40 x 40 cm |
| Paal | 8 x 8 x 120 cm |
| Voet | 35 x 35 x 4 cm |
Jaar |
2022 |
Levensnevel 1
Beschrijving |
Ronde schijf met afgeronde rand en een excentrisch gat onder het midden; het vlak rondom het gat loopt aan weerskanten van bol naar hol. |
Materiaal |
Albast |
Afmetingen |
24 x 12 x 24 cm |
Voet |
Belgisch hardsteen, 20 x 20 x 9 cm |
Jaar |
2014 |
Levensnevel 2
Beschrijving |
Gelijk aan Levensnevel 1 echter de rand is niet afgerond maar scherp. |
Materiaal |
Albast |
Afmetingen |
20 x 10 x 20 cm |
Voet |
Belgisch hardsteen, 20 x 20 x 9 cm |
Jaar |
2014 |
Levensnevel 3
Beschrijving |
Cirkelvorm met gewelfde bolle en holle vlakken met een acentrisch gat. Het beeld staat met een stalen pen bevestigd op een lange, smalle zuil van hardsteen met hoogte van 130 cm. |
Materiaal |
Euville kalksteen |
Afmetingen |
buitendoorsnede 40 cm |
Jaar |
2019 |
Zonder titel 2
Beschrijving |
Bolvormig beeld bestaande uit 2 figuren die alleen onder en boven elkaar raken. |
Materiaal |
Albast |
Afmetingen |
20 x 15 x 25 cm |
Voet |
Lavasteen, 15 x 15 x 5 cm |
Jaar |
2014 |
Echo
Beschrijving |
Rechtopstaand beeld bestaande uit drie bollen en holle vlakken die ten opzichte van elkaar verschoven zijn. De vlakken staan op een licht ruw gehakte voet. |
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
24 x 15 x 80 cm |
Voet |
Belgisch hardsteen, 35 x 25 x 5 cm |
Jaar |
2010 |
Niudra
‘Niudra’ is een door mij bedachte naam. Zij is de godin van mijn favoriete steen, namelijk Belgisch hardsteen ook wel arduin genoemd.
Beschrijving |
Een smal hoog beeld, banaanvormig met bovenin een 'vleugel'; de onderkant heeft een 'heup'vorm; twee zijden zijn ruw gehakt. |
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
15 x 15 x 65 cm |
Voet |
Belgisch hardsteen, 25 x 25 x 8 cm |
Jaar |
2008 |
Dalgwur 9
Beschrijving |
Vrije vorm met gladde en ruwe vlakken |
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
20 x 25 x 28 cm |
Voet |
hardsteen, 20 x 20 x 5 cm |
Jaar |
2010 |
Blokkenspel
Het idee van 'Blokkenspel' is ontleend aan een aforisme uit het boek ‘Also sprach Zarathustra’ van Friedrich Nietzsche. Centraal in dit fragment staat het spelende kind. Het spelende kind is een zinnebeeld voor creativiteit. Volgens Nietzsche ontstaat creativiteit vanuit chaos. Het kind speelt temidden van chaotisch verspreide blokken uit een blokkendoos. Hij stapelt ze willekeurig op en gooit vervolgens de gebouwde toren weer met veel plezier om. En begint telkens weer van voor af aan. Er ontstaan steeds nieuwe torens met andere vormen. Via het spel en de chaos worden de eigen vrijheid, creativiteit en smaak ontdekt. Hierbij wordt het niet belemmerd door regels of conventies van buitenaf.
Van deze vorm bestaat ook een stalen versie, zie aldaar.
Blokkenspel 2022
Beschrijving |
Vijf gestapelde blokken op driehoekige hardstenen voet |
Materiaal |
hardsteen |
Afmetingen |
115 x 40 x 40 cm |
Jaar |
2022 |
Blokkenspel
Beschrijving |
Vijf kubussen van verschillende grootte, op elkaar gestapeld op de punten; de onderste kubus is het grootst, de bovenste het kleinst. |
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
17 x 17 x 65 cm |
Voet |
Belgisch hardsteen, 12 x 12 x 3 cm |
Jaar |
2012 |
Vliegende Hollander
De Vliegende Hollander staat bekend als een spookschip dat gedoemd is eeuwig over de zeeën te varen. Deze en andere spookbeelden ontstaan vaak bij uitputting en stress. Een ander voorbeeld hiervan is de fata morgana. Beeldhouwers laten zich wel eens inspireren door dergelijke spookbeelden. ’s Nachts of tussen de werkzaamheden door, spookt het in zijn hoofd. Hij tracht de beelden met hamer en beitel te verjagen en om te zetten tot ‘echte’ tastbare sculpturen. Altijd en eeuwig, koortsachtig op zoek naar het ultieme kunstwerk. Hij weet dat hij het niet kan maken, maar toch probeert hij tegen beter weten in iets van dat ideaal te verwezenlijken. Een tocht dolend, wapperend en zwaaiend met zijn gereedschappen in het grote kille niets van de onmetelijke oceaan. Hij overwint zichzelf, ontwikkelt zijn creativiteit en vindt zijn troost in schoonheid. Wie zich mee laat voeren op de golven en de stromingen van het kunstenaarschap, is ‘gedoemd’ om steeds weer opnieuw te beginnen en het oude achter zich te laten. Is een stenen beeld klaar, dan wacht het volgende, of je wilt of niet. Tegen die innerlijke drang is niets opgewassen. Niets houdt de beeldhouwer tegen. Hij moet en zal verder. De eeuwig durende beweging van golven en wind. Soms stormachtig en opzwepend, dan weer decresendo en windstilte, maar altijd onrustig. Wie eenmaal aan de steen is, komt er niet meer van af.
Beschrijving |
Twee zeilen, glad met ruwe randen, met daar bovenop een dwarszeil; kleur donkergrijs en licht grijs |
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
40 x 18 x 80 cm |
Voet |
Belgisch hardsteen, 50 x 35 x 5 cm |
Jaar |
2012 |
Zeilen
Beschrijving | Vrije vorm met 2 zeilvormige vlakken en bovenstuk, glad met ruwe randen |
Materiaal | Belgisch hardsteen |
Afmetingen | Beeld | 75 x 20 x 12 cm |
| Voet | 5 x 30 x 25 cm |
Jaar | 2015 |
Sphere 1 en 2
‘Sphere’ is de verbeelding van de gespletenheid van de mens om zijn omgeving te esthetiseren door tegelijkertijd de natuurlijke sfeer aan te tasten. In de Griekse oudheid wordt de kosmos opgevat als een serie concentrische sferen of bolvormige schillen. De mens leeft in sferen, die hem omhullen en beschermen tegen bedreigingen van buitenaf. Desalniettemin tracht de mens zich, in zijn zoektocht naar zingeving en betekenis van zijn plaats in de kosmos, de sferen te doorbreken. Zijn leven is in zekere zin dubbelzinnig. Hij heeft sferen nodig om te kunnen overleven, maar aan de andere kant probeert hij deze ook naar zijn hand te zetten. Zijn directe leefsfeer of leefwereld is daar het bewijs van. De mens probeert deze met behulp van kunst en cultuur te verfraaien en te verbeteren, maar aan de andere kant verandert hij zijn wereld ook door de natuur terug te dringen of zelfs te vernietigen.
Sphere 1
Beschrijving |
bol met gat en spleet; kleur donkergrijs |
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
30 x 30 x 30 cm |
Voet |
Belgisch hardsteen, 30 x 30 x 5 cm |
Jaar |
2008 |
Sphere 2
Beschrijving |
Een gladde bol met een centrisch gat dwars door de bol. Er loopt een ruw gehakte brede kerf, slingerend van het ene gat over de bol naar het andere gat. |
Materiaal |
Euville kalksteen |
Afmetingen |
buitendoorsnede 44 cm |
In de onderstaande foto’s is het ontstaansproces van Sphere 2 te zien: van een vierkant blok met afmetingen van 44 x 44 x 48 cm en gewicht van 200 kg tot een achthoekig, vervolgens een 16 hoekig, 32 hoekig en uiteindelijk tot een ronde bol met diameter van 44 cm en gewicht van 100 kg.
Portretten
Om mijn tastzin te ontwikkelen, startte ik jaren geleden met het vervaardigen van een kleine serie portretten van keramiek en steen.
Ik ontdekte, dat het me niet lukte om de expressie van het gelaat in psychologische zin te kunnen voelen, laat staan te beeldhouwen. Ik kan niet via de tastzin waarnemen of iemand bijv. vrolijk, mistroostig, verlegen of brutaal kijkt. Het lukt me dan ook niet, om portretten te voorzien van deze gevoelens.
Wel kan ik de expressie op een andere manier aanbrengen; namelijk door de uitwendige vorm van het hoofd te vervormen.
Het beeld Nefertiti uit de Egyptische oudheid inspireerde me om nieuwe vormen te ontdekken.
Voorts associeer ik Nefertiti met spiritualiteit en geestelijke ontwikkeling. Als je niet meer kunt zien en je hoort slecht, dan kun je nog altijd je denken, je geestelijke en spirituele vermogens ontwikkelen.
Het idee voor ‘Kop in de wind’ (keramiek) en ‘Aiolos‘ (steen) is ontstaan tijdens het wachten op een perron van een station. Voordat mijn trein zou binnenkomen, passeerde een Intercity trein met hoge snelheid. Ik stond slechts enkele meters van de perronrand. De rijwind van de passerende trein zoog aan me. Ik voelde de wind door mijn haren gaan en het leek of mijn gezicht werd meegetrokken. Deze sensatie heb ik geprobeerd in beide beelden te verwerken.
Tiresias
Beschrijving |
Een gestileerd hoofd, in het midden smal en met een hoog gewelfd voorhoofd en een lange holvormige nek. De neus is als enig zintuig weergegeven. |
Materiaal |
Franse kalksteen |
Afmetingen |
60 x 60 x 25 cm |
Jaar |
2018 |
Samon
Beschrijving |
Samon is een langgerekt hoog hoofd. Het doet denken aan een Egyptisch hoofd uit de oudheid. |
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
20 x 20 x 75 cm |
Jaar |
2017 |
Trophonios
Beschrijving |
Trophonios is een geabstraheerd hoofd met een smal aangezicht en een hoog en breed oplopend achterhoofd. |
Materiaal |
Belgisch hardsteen |
Afmetingen |
22 x 22 x 55 cm |
Jaar |
2015 |
Aiolos
Beschrijving |
Aiolos is een geabstraheerd hoofd dat als het ware vervormd wordt door de wind. Aiolos is de mythologische god van de wind. |
Materiaal |
Harde Franse kalksteen |
Afmetingen |
20 x 20 x 60 cm |
Jaar |
2013 |
Atlete
Rennende vrouw van brons op granieten voet. Het origineel is gemaakt van was en ijzerdraad. Er zijn drie exemplaren van brons gegoten.
Beschrijving |
Hard lopende naakte vrouw |
Materiaal |
Brons |
Afmetingen |
20 x 30 x 35 cm |
Voet |
graniet 18 x 30 x 4 cm |
Jaar |
1997 |